top of page

Bispevika

Bjørvikas historiske hjerte, mellom Sørenga og Barcode.

Bispevika 2024

Norge har nettopp blitt selvstendig, og Christiania vokser. Snart smelter byen sammen med Aker og blir til Oslo. Bispevika består av sjøboder og forfalne bygninger etter det allerede nedlagte Alunverket som utvant mineralet alun (rødfargestoff) fra Ekebergåsen. Men husker du hvordan det så ut her før?

(Foto: OSU Byggekamera)

Byggeplass.jpg
CleanShot 2024-08-31 at 01.05.04_2x.png

Bispevika 1864

Bispevika og Bjørvika sett fra Ekebergåsen, med Clemenskvartalet (1). Bispevikas sjøboder var en del av Christianias travle havn. Vi ser Nylands Mekaniske Verksted (2) der dagens Operaen og Sukkerbiten ligger, Sørenga havn (3) og nybygde Østbanestasjonen (4), dagens Oslo S. Den gang med kun én toglinje, mellom Christiania og Eidsvold. 

1906_edited.jpg

Bispevika 1906

Norge har nettopp blitt selvstendig, og Christiania vokser. Snart smelter byen sammen med Aker og blir til Oslo. Bispevika der Clemenskvartalet ligger (1) huser sjøboder og nedlagte Alunverket som utvant alun (rødfargestoff) fra Ekebergåsen. Vi ser Nylands Mekaniske Verksted (2) der Munch og Sukkerbiten ligger i dag. Østbanen (Oslo S) er til å kjenne igjen (3).

1906_edited.jpg
CleanShot 2024-08-31 at 01.20.40_2x.png

Bispevika 1971

Havnevesenet holder til der Clemenskvartalet ligger nå (1). Særlig Vakkert var det ikke, med Nylands Mekaniske Verksted (2), Østbanestasjonen (3) (senere Oslo S) og den fæle trafikkmaskinen Bispelokket (4). Dagens Middelalderpark var logistikkområde (5), og Sørenga (6) var fortsatt en aktiv havn.
(Foto: Widerøes Flyveselskap/ Oslo Bymuseum)

Bispevika 2001

Oslo Havnevesens logistikkområde holder til der Clemenskvartalet ligger (1). Oslo S er bygget ut (2) og det første kontorbygget er på plass i Bjørvika, men trafikkmaskinen Bispelokket (3) står fortsatt. Middelalderparken er etablert med vannspeil.
(Foto: Rune Aakvik/ Oslo Bymuseum)

Bispevika 2001 rune aakvik _edited.jpg
IMG_1574.jpeg

Bispevika 2014

Trafikkmaskinen er endelig revet, erstattet av Operatunellen. Operaen, Barcode og Middelalderparken er på plass. Sørenga er under bygging. Resten, også der Clemenskvartalet står i dag, tilhører fortsatt Havnevesenet (nå HAV Eiendom).

Bispevika-Syd-oversikt-oktober-23-Vianova-12.webp

Bispevika 2029

Vannkunsten Syd, Mariakvartalet og nye Kongsbrygga står ferdig. Rostockgata, bydelens nye hovedgate, løper fra Barcode til Sørenga. Kanskje til og med Bjørvika skole er klar! Merkeligere ting har skjedd. Det største prosjektet, Grønlikaia, er bare så vidt i gang.
(Illustrasjon: OSU)

Bispevika-Syd-oversikt-oktober-23-Vianova-12.webp
bottom of page