top of page

Gjesteleiligheter

Sameiet har to praktiske ett-roms gjesteleiligheter som beboere kan booke for sine gjester. Leilighetene ligger i tredje etasje i Rostockgata 74 (oppgang 4). Prisen er 500 kroner per natt. Dette er et populært fellesgode med høy etterspørsel, så hver seksjon kan booke maks 5 netter per måned og 20 totalt per år. Du kan ikke videreutleie til andre. Du må selv rydde og rengjøre leiligheten etter bruk. Husk: Dette er ikke et hotell, så alle må bidra til orden og renhold.


Alle spørsmål rettes til Styret (styret@sameietclemenskvartalet.no), ikke til Heime. Styret forvalter gjesteleilighetene på vegne av Sameiet.


Her finner du informasjon om:

  • Regler for booking

  • Hvordan booke

  • Om leilighetene

  • Innsjekk og utsjekk

  • Plikter og ordensregler

  • Kansellering og refusjon

  • Varsling om skade eller renhold


Regler for booking

  • Hver seksjon kan booke gjesteleilighetene maks 5 netter per måned og maks 20 totalt per år. Kvoten gjelder per eierseksjon (husstand), ikke per beboer.

  • Du må fysisk bo i Clemenskvartalet. Du kan ikke booke hvis du leier ut leiligheten din. Det er beboer/ leietager som har retten.

  • Gjesteleilighetene er for beboernes gjester, og skal ikke brukes av beboere selv.

  • Det er forbudt å videreutleie til andre. Regelbrudd gir umiddelbar og permanent utestengelse fra bookingsystemet.


Styret tar ut bookingstatistikk for å kontrollere misbruk. Ved gjentatte regelbrudd vil Styret utestenge beboer fra bookingsystemet (Heime-appen) uten varsel på ubestemt tid.


Hvordan booke

For å booke må du:

  1. Være registrert som eier eller leietager hos USBL.

  2. Installere og registrere deg i Heime-appen med fullt navn.

  3. Bo fast i Clemenskvartalet, du kan ikke booke hvis du leier ut leiligheten din.

  4. Ha Vipps for å betale.


De to første stegene kan ta opp til en uke, så start i god tid.


Selve bookingen skjer i Heime-appen:

  1. Velg "Reservasjoner" fra forsiden.

  2. Velg "Gjestehybel".

  3. Velg en av leilighetene og finn ledig dato.

  4. Følg instruks på skjermen for booking og betaling.

  5. Du får en SMS + varsel i Heime når leiligheten er klar.


Om leilighetene

Begge ligger i tredje etasje i oppgang 4 (Rostockgata 74). Begge er omtrent samme størrelse.

ree

Det er viktig å huske at vi driver ikke hotell, og du kan ikke forvente hotellstandard på verken renhold eller rommenes kvalitet. Leilighetene har enkel standard og inneholder:

  • Dobbeltseng med dyner og puter

  • Kokeplate, stekeovn, kjøleskap

  • Basic kjøkkenting (glass, tallerkener, bestikk, kjeler)

  • Oppvaskmaskin

  • Lite spisebord med to stoler

  • Bad med dusj

  • Du må selv ha med:

    • Sengetøy

    • Håndklær

    • Såpe

    • Støvsuger til utvask

    • Vaskemiddel til utvask

    • Dorull


Gjestene må selv vaske leiligheten etter bruk. Sameiets renholdsfirma vasker leilighetene grundig annenhver uke.



Innsjekk og utsjekk

Innsjekk fra kl 14.00 på bookingens første dag. Utsjekk senest kl 11.59 på bookingens siste dag. Alt foregår automatisk og digitalt gjennom Heime-appen.


Prosess for innsjekk:

  1. Du får et varsel i Heime-appen ett døgn før innsjekk med beskjed om at du kan sjekke inn om én dag.

  2. Fra klokken 14 på innsjekkdagen kan du gå til gjesteleiligheten og starte prosessen.

  3. Åpne Heime-appen -> Reservasjoner -> din booking. Trykk på "Sjekk inn" knappen.

  4. Les instruksjonene og trykk på "Start innsjekk".

  5. Trykk på "Åpne låsen".

  6. Åpne låsboksen ved døren til gjesteleiligheten. Bruk nøkkelen til å låse deg inn.

  7. Sjekk at vask, rydding og renhold etter forrige gjest er OK, og bekreft med tommel opp/ ned.


Prosess for utsjekk:

  1. Du får varsel i Heime-appen en time før utsjekk med beskjed om at du snart må sjekke ut.

  2. Senest klokken 11.59 må du gå inn i Heime-appen og trykke på "Start utsjekk".

  3. Kryss av og bekreft at du har ryddet og vasket. Manglende/ dårlig vask gir 1000 kr i gebyr.

  4. Gi Heime-appen tilgang til kameraet på din mobil.

  5. Følg instruksjonene og ta bilder av leiligheten for å dokumetere utvask og rydding.

  6. Åpne låsboksen ved å trykke på "Åpne igjen" i Heime-appen.

  7. Legg nøkkelen på plass i låsboksen, og lukk boksen fullstendig igjen.


NB: Du kan ikke åpne nøkkelboksen etter kl 12.00! Hvis du ikke legger nøkkel på plass i tide skjer, har du ansvar for å levere nøkkel til neste leietager. Hvis ikke må du betale for minst ett ekstra døgns leie.



Plikter og ordensregler

  • Sjekk vask etter forrige gjest. Send evt klage med bilder til Styret. (Se nederst på siden).

  • Utvask og rydding før utsjekk:

    • Ta med eget vaskeutstyr.

    • Gulv: Støvug eller vask over.

    • Bad: Vask toalett, dusj, vask, speil og gulv.

    • Seng: Fjern sengetøy og re opp dyner og puter pent til nestemann.

    • Oppvask: Kjør oppvaskmaskin eller vask opp manuelt.

    • Søppel: Ta med all søppel, flasker og avfall til søppelrommet i U1.

    • Rydding: Legg alt på plass i skap og skuffer.


Mangelfull utvask gir gebyr på kr. 1000,- som faktureres til den som har booket, uansett hvem som har bodd i leiligheten.



Kansellering og refusjon

Du får full refusjon ved kansellering minst 72 timer (3 døgn) før bookingen starter. Deretter ingen refusjon uansett grunn. Pengene blir tilbakeført via Vipps. Refusjon kan ta opp til 5-7 dager.



Melde om skade eller dårlig renhold

Varsle Styret på styret@sameietclemenskvartalet.no hvis du oppdager:

  • skader på innbo eller leilighet

  • manglende/ dårlig renhold etter forrige gjest (vedkommende får gebyr på 1000 kr)

  • noe som mangler, f.eks madrass, dyne, pute, kjøkkenting (bestikk, glass osv)


Husk å alltid ta bilde som dokumentasjon, som du legger ved mail til Styret.


NB: Gjesteleilighetene er IKKE ment å holde «hotellstandard». Du kan ikke forvente samme nivå på renhold, interiør og rom som du får på et hotell. Bruk skjønn når du vurderer om renholdet fra forrige gjest er OK.


Sist oppdatert: 

11.4.25

Infobanken er en service for å tilgjengeliggjøre informasjon som ofte etterspørres av beboerne. Styret har ikke ansvar for konsekvenser av eventuelle feil eller manglende oppdateringer. Beboerne har selvstendig ansvar for å sette seg inn i Sameiets gjeldende Vedtekter, Husordensregler, Boligveileder fra OSU, FDV dokumenter og alle relevante bestemmelser. 

bottom of page