Heiser
Vi har hatt en del heisstans siden innflytting i 2023. Mest av tekniske grunner, noe på grunn av brukerfeil. Det har blitt litt bedre, men vi opplever fortsatt heisstans oftere enn akseptabelt. Vi har reklamert til utbygger og leverandør, og følger opp tiltak.
Her får du informasjon om:
Hvordan melde om heisstans
Hva gjør du hvis du sitter fast i heisen
Hvordan unngå heisstans
Generelt om heisene (bruk, hastighet, stemmen i heisen, renhold)
Melde fra om heisstans
Heisstans meldes til Styret på e-post: styret@sameietclemenskvartalet.no
Styret melder videre til Vaktmester og/ eller TKE (heisleverandør) som håndterer det snarest mulig.
To av styremedlemmene har opplæring i å restarte heisene ved noen feiltyper (ikke alle), slik at vi slipper å vente på (og betale for) service. Restart krever fysisk oppmøte ved heisen, og avhenger derfor av at styremedlemmene er hjemme. Vi stiller opp når vi kan, men ber om forståelse for at det ikke alltid passer.
Hvis du sitter fast i heisen
Det har skjedd i noen få tilfeller. Det ordner seg som regel raskt.
Trykk på alarmknappen.
Du får kontakt med TKE´s vaktsentral, som forteller deg hva du skal gjøre.
Hvis de ikke kan starte heisen fra sentralen, må du i verste fall vente på utrykning fra TKE´s døgnbemannede servicevakt.
Det er dessverre ikke stabil mobildekning i heisen. Bruk mikrofonen i heisen for dialog med vaktsentralen, som kan gi beskjed videre hvis noen hjemme lurer på hvor du er.
Hvordan unngå heisstans
Mange heisstans skyldes brukerfeil som kan unngås. Noen enkle tips:
Ikke hold døren åpen med makt. Bruk heller «Åpne dør»-knappen i heisen.
Aldri sperre heisdøren med gjenstander for å holde den åpen!
Fjern løse gjenstander du ser i eller utenfor heisen, spesielt ved heisdøren.
Ikke mist nøkler eller lignende i sprekken ved heisdøren, da heisen kan skades/ stanse.
Generelt om heisene
Hastighet: Ja, heisene går tregt. Vi må leve med det.
Stemmen i heisen: Volumet ble justert ned etter klager (!) så nå gjenstår bare å bli enig om damas dialekt. Mange mener bergensk (noe som i tilfelle forklarer klagene på stemmevolum), andre mener sørvestlandet. Kan du oppklare?
Renhold: Heisene vaskes regelmessig, samtidig som oppgangene. Tørk gjerne over selv hvis du ser møkk, merker, fingermerker på speilet osv i heisen. Det er lov å bidra 😇
Sist oppdatert:
3.10.25
Infobanken er en service for å tilgjengeliggjøre informasjon som ofte etterspørres av beboerne. Styret har ikke ansvar for konsekvenser av eventuelle feil eller manglende oppdateringer. Beboerne har selvstendig ansvar for å sette seg inn i Sameiets gjeldende Vedtekter, Husordensregler, Boligveileder fra OSU, FDV dokumenter og alle relevante bestemmelser.