top of page

Naboklager

I Clemenskvartalet ønsker vi selvsagt godt naboskap og bomiljø. Det oppnår vi både gjennom formelle regler og med «vanlig folkeskikk». I første omgang bør naboklager håndteres med en vennlig prat, før du leverer formell klage til Styret.


Sett deg inn i Vedtektene og Husordensreglene før du leverer en formell naboklage til Styret.


Her finner du informasjon om:

  • Hva er en naboklage?

  • Hvordan registrere en klage

  • Typiske klagetemaer (røyking, støy, husdyr, utleie)

  • Dine rettigheter og prosessen videre etter klage


Hva er en naboklage?

En naboklage er en formell klage fra en beboer som gjelder forhold som skaper ulempe eller bryter med husordensreglene eller vedtektene i sameiet. Det kan dreie seg om støy, lukt, forsøpling, uakseptabel adferd, mistanke om kriminelle handlinger eller annet som påvirker trygghet og bomiljø.


Hvis et problem oppstår, bør du først gå i direkte dialog med gjeldende nabo(er). Hvis det ikke fører frem, kan du melde saken til Styret for videre håndtering. Styret har fullmakt til å gripe inn ved regelbrudd og kan pålegge tiltak for å løse situasjonen.


Hvordan registrere en klage

Naboklager skal sendes til Styret på styret@sameietclemenskvartalet.no


Klagen bør inneholde:

  • Beskrivelse av forholdet du klager på

  • Gjerne henvisning til paragrafer i Vedtekter eller Husordensregler

  • Navn og leilighetsnummer på den du klager på

  • Dokumentasjon om mulig (bilder, mailer, vitner osv)


Les om prosessen videre etter at du har levert klage.



Typiske klagetemaer

Noen temaer er gjengangere. Husk at du først bør ta en hyggelig prat med naboen før du leverer formell naboklage til Styret.

Røyking:

En del opplever ubehag/ lukt som følge av naboer som røyker på sin balkong. Reglene for dette er dessverre litt kompliserte hos oss:

  • Det er ikke tillatt å røyke på balkong for beboere som er leietagere eller som kjøpte leiligheten etter formell etablering av Sameiet våren 2023.

  • Det er tillatt å røyke på balkong for eiere som kjøpte leiligheten før Sameiet ble formelt etablert våren 2023. Men de kan likevel oppfordres til å ta hensyn!


Vi vet dette høres rart ut. Forklaringen er at vi innførte røykeforbud i vedtektene etter innflytting i 2023. De opprinnelige kjøperne hadde på kjøpstidspunktet (før Sameiets vedtekter ble vedtatt) en rimelig forventning om at de ville ha lov til å røyke på egen balkong. Siden vi er et sameie av selveiere, ikke et borettslag som har større myndighet, så må disse eierne hver for seg akseptere endringen skriftlig fordi det innebærer en begrensning i eierens råderett over egen seksjon.


Støy:

Det skal være ro i Sameiet før 07 og etter 23. Støy fra oppussing, flytting og lignende må aksepteres innenfor normale tider (07 til 23 på hverdager, og 09-17 i helger). Du kan klage på særlig høylytte fester og lignende, hvis det vedvarer over tid eller forekommer etter kl 23. Klage på støy fra utesteder/ restauranter anses ikke som naboklage innen Sameiet, og må tas med OSU eller Oslo Kommune.


Husdyr:

Det er tillatt med husdyr i Clemenskvartalet. Men det er ikke tillatt å bruke balkong som luftegård, og ikke tillatt med husdyr på felles takterrasser. Plagsom støy fra hunder kan varsles som naboklage hvis det pågår over tid.


Korttidsutleie:

Du kan ikke klage på korttidsutleie i seg selv, hvis ikke beboere/ leietagere bryter Husordensreglene. Men vi har begrensninger knyttet til korttidsutleie, som vi gjerne vil ha tips om hvis du oppdager brudd. Mer om det her.


Gjenstander i korridorer:

Det er ikke tillatt å oppbevare gjenstander som leker, barnevogner, sykler og lignende i korridorer og fellesarealer. Vaktmester har instruks om å fjerne slike gjenstander og sette de på Sameiets lager i kjelleren.


Dine rettigheter og prosessen videre etter klage

Styret gir deg tilbakemelding på at klagen er mottatt, og forklarer hva vi gjør videre. Vi har tre alternativer:

  1. Styret avviser klagen: Hvis vi mener klagen er uberettighet, eller faller utenfor Styret/ sameiets mandat, avviser vi klagen med begrunnelse.

  2. Styret behandler klagen: Vi følger opp med å kontakte involverte parter, innhenter relevant informasjon og dokumentasjon, og tar avgjørelse i styremøte.

  3. Styret videresender klagen: I visse tilfeller kan vi velge å sende klagen videre til Vedal/OSU, Politiet eller Oslo Kommune.


Sist oppdatert: 

15.11.24

Infobanken er en service for å tilgjengeliggjøre informasjon som ofte etterspørres av beboerne. Styret har ikke ansvar for konsekvenser av eventuelle feil eller manglende oppdateringer. Beboerne har selvstendig ansvar for å sette seg inn i Sameiets gjeldende Vedtekter, Husordensregler, Boligveileder fra OSU, FDV dokumenter og alle relevante bestemmelser. 

bottom of page