Høydepunkter fra årsmøtet
- 28. mai
- 3 min lesing
Sameiets årsmøte ble gjennomført 7. mai til stormende jubel og fullsatt sal (vel, nesten). Seksjonseiere har mottatt protokoll og oppdaterte vedtekter på Min Side i Bonabo/USBL-portalen. Her er en kort oppsummering av det viktigste, for dere som ikke var der.

Alle eiere bør møte på årsmøtet. Det er din mulighet til å påvirke sameiets lover og regler, og delta i diskusjoner om beslutninger og prioriteringer. Årsmøtet er også stedet for «innside-info» om det som foregår i Clemenskvartalet. Styreleder Cathrine Karlsen la fram styrets årsmelding, og deretter ble innkomne vedtektsforslag, regnskap, budsjett og styrevalg behandlet. Årsmøtet vedtok også forslag til instruks for valgkomitéen, fremmet av valgkomitéen.
Alle har fått fullstendig protokoll på Min Side i Bonabo/ USBL-portalen. Der finner du også innkalling til årsmøtet som inneholder alle forslag, styrets årsmelding, regnskap og budsjett.
Vedtatte vedtektsendringer
To av de innkomne forslag til endringer i vedtekter ble vedtatt av årsmøtet med 2/3 flertall, og er tatt inn i sameiets oppdaterte vedtekter.
Vask av vanskelige vinduer:
Styrets forslag om tillegg under § 4 i vedtektene for å plassere ansvaret for
renhold av vinduer som inngår som del av fasaden ble vedtatt.
Ny § 4 SEKSJONSEIERS DRIFTS- OG VEDLIKEHOLDSANSVAR 3. punkt lyder slik:
"Seksjonseier er ansvarlig for kostnadene for vask av vinduer i egen seksjon. Det er
unntak for de vinduene som kun kan vaskes ved rappellering eller lift."
Slike vinduer kan ikke vaskes av beboerne selv, og regnes som del av fasaden og dermed sameiets ansvar. Disse vinduene vil altså altså sameiet (styret) sørge for å få få vasket. Vi har oppdatert infobanken med informasjon om hvilke vinduer det gjelder og hvor ofte de vil vaskes.
Presisering av regler for korttidsutleie:
Styrets forslag om endring av siste setning i § 2-1 ble vedtatt. Hensikten er å få mer kontroll over leieforholdene i sameiet. Tidligere tekst:
«Seksjonseiere som driver korttidsutleie skal sende inn oversikt over hvor mange døgn de leier ut og til hvem»
Ny tekst som ble vedtatt:
«Seksjonseiere som driver langtids- eller korttidsutleie skal registrere alle leieforhold og leietagere fortløpende og senest ved bruksoverlatelse, dvs den dato fra hvor leietager kan disponere seksjonen. Registrering skal inneholde leieforholdets lengde, leietagers og medbeboeres navn og kontaktinformasjon, og skal meldes til forretningfører via systemet sameiet til enhver tid benytter for å ivareta sin plikt til å føre beboeroversikt. Se forøvrig bestemmelser i paragraf 7.»
Vi har hatt utfordringer med korttidsutleie, og utleiere som bryter reglene. Vedtektsendringen gir tydelig beskjed om at alle utleiere må registrere de som bor der. Også hvis de bare leier for et døgn eller to. Hvis ikke er det brudd på vedtektene, som kan følges opp med tiltak.
Regnskap og budsjett
Regnskapet for 2024 ble oppgjort og vedtatt. Årsresultatet viser inntekter på 10.713.812 med overskudd på kr 2 750 458, som overføres til egenkapital. Sameiet har god likviditet ved årsskiftet. Årsregnskapet for 2024 viser et mer normalt driftsår enn 2023. Vi har gjort ytterligere justeringer i budsjettet for 2025 basert på læring de første to driftsår.
Budsjettet for 2025 ble presentert, diskutert og vedtatt. Det viser inntekter på 9.799.805 med budsjettert overskudd på 339.105. Vi får blant annet en del høyere kommunale avgifter i år.
Nytt styre - og takk for det gamle
Styreleder, to styremedlemmer og to varamedlemmer var på valg. Cathrine Karlsen ble gjenvalgt som (ekstern) styreleder. Velkommen til Nam Nguyen og Paria Maghsoudi, som ble innvalgt som nye styremedlemmer. Nam overtar ansvar for Heime, gjesteleiligheter og sosiale arrangementer. Paria tar ansvar for oppfølging av leverandøravtaler og renhold. Alina Lapina ble valgt som nytt varamedlem, og erstatter med det Khalid Saeed. Øyvind Magerøy ble gjenvalgt som vara, og som leder av garasjesameiet.
Samtidig takker vi avtroppende styremedlemmer Runar Punktum Nordli-Olsen og Kristian Birkan for to års god innsats. 💐
Ole Petter Nyhaug fortsetter som styrets nestleder med ansvar for informasjon, driftsoppfølging og husorden. Morten Rolf Johansen (OSU) fortsetter som representant for næringsseksjonene.
Her er hele styret og våre ansvarsområder hvis du vil se hvem vi er.